Regulamin rekrutacji
uczniów Zespołu Szkół nr2
im. Bartosza Głowackiego w Tarnobrzegu
na staże w Hiszpanii
w ramach
projektu „Zagraniczna mobilność
edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”
finansowanego ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju
Społecznego (FERS) 2021-2027.
Niniejszy Regulamin określa
zasady rekrutacji uczestników oraz zasady uczestnictwa w projekcie
„Zagraniczne staże zawodowe
szansą dla każdego”
realizowanego
przez Zespołu Szkół nr2 im. Bartosza Głowackiego w Tarnobrzegu
§1
Informacje o projekcie
1)Informacje ogólne
Czas realizacji projektu: 01.12.2023
- 30.05.2025
W ramach
projektu przewiduje się wyjazd dwóch 15-osobowych grup uczniów na
trzytygodniowe staże zawodowe do Hiszpanii (pobyt na miejscu - 19 dni,
podróż - 2 dni, łącznie -21 dni).
Na staże
wraz z uczniami wyjadą 2 opiekunowie, którzy będą wspierać uczestników podczas
pobytu za granicą, monitorować bezpieczeństwo podczas podróży i czasu wolnego.
Ich celem będzie też monitorowanie i ewaluacja realizacji założonych celów
mobilności.
W przypadku
udziału uczniów wspieranych przez nauczycieli wspomagających, przewiduje się
wyjazd na staż wraz z nauczycielem wspomagającym.
Uczestnictwo
w projekcie (kursy przygotowawcze, przejazd tam i z powrotem, pobyt,
kieszonkowe) jest bezpłatne. Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju
Społecznego (FERS) 2021-2027.
2) cele projektu
Główne
cele projektu to:
-
zwiększenie kompetencji zawodowych i językowych uczniów w kontekście ich szans
na lokalnym, regionalnym i europejskim rynku pracy
-
realizacja edukacji włączającej
-nabycie
nowych umiejętności w dziedzinie ochrony środowiska, zasobów naturalnych i
zrównoważonego rozwoju.
Cele
szczegółowe w odniesieniu do poszczególnych zawodów określa program praktyk
(stażu).
Cele
szczegółowe w odniesieniu do wszystkich zawodów to: kształtowanie umiejętności
interpersonalnych, komunikowanie się w języku obcym, poznanie i stosowanie
zasad BHP, organizacji pracy i zarządzania czasem na wyznaczonym
stanowisku, umiejętność pracy w wielokulturowym środowisku.
3) Prawa i Obowiązki uczestnika Projektu
Każdy
uczestnik ma prawo do:
· informacji na
temat projektu, które będą umieszczane na stronie internetowej szkoły, tablicy
informacyjnej poświęconej projektowi, przez dziennik elektroniczny oraz będą
przekazywane przez wychowawców i przez członków zespołu projektowego: Ewelinę
Regułę, Halinę Zbyrad, Barbarę Rosę i Katarzynę Ramian;
· nieodpłatnego
udziału w projekcie;
·
otrzymania materiałów dydaktycznych do zajęć
przygotowujących do wyjazdu;
·
otrzymania certyfikatów, zgodnie z założeniami
projektu;
· zgłaszania uwag
i oceny zajęć, w których uczestniczy.
Uczestnik
jest zobowiązany do:
· uczestniczenia w
zajęciach przygotowawczych do wyjazdu (potwierdzenie na liście obecności);
· 100% frekwencji
na praktyce zawodowej (stażu);
· przestrzegania
zasad bhp i punktualności;
· uczestnictwa w
zaplanowanych zajęciach kulturowych;
· uczestnictwa w
merytorycznych spotkaniach z koordynatorami i opiekunami podczas pobytu w
Hiszpanii;
· uczestnictwa w
kursie z języka hiszpańskiego, prowadzonego przez euroMind w Hiszpanii wypełniania
ankiet ewaluacyjnych;
· wypełnienia
testów językowych, Karty efektów mobilności i raportu końcowego oraz do
aktywnego uczestnictwa w upowszechnianiu rezultatów projektu (np. przygotowania
prezentacji multimedialnej z przebiegu stażu, brania udziału w wydarzeniach
upowszechniających rezultaty projektu);
· przestrzegania
podpisanych regulaminów.
§2
Rekrutacja
uczestników
1)
Terminy
I tura
wyjazdów odbędzie się w okresie wakacyjnym 2024 r.
II tura
jesienią 2024 r.
(Dokładne
terminy zostaną udostępnione po ustaleniu z partnerem w Hiszpanii.)
Rekrutacja
na I i II turę wyjazdów odbędzie się w grudniu 2023.
Rozpoczęcie
rekrutacji poprzedzi umieszczenie na stronie internetowej szkoły
i specjalnej tablicy informacyjnej ogłoszenia
rekrutacyjnego, które określi harmonogram rekrutacji, osoby kontaktowe,
zakres niezbędnej dokumentacji, okres prowadzenia procedury rekrutacyjnej,
zwięzłe określenie celów projektu, przewidywaną liczbę uczestników. Ogłoszenie
zostanie upublicznione w listopadzie 2023 r. (min. 2 tygodnie przed terminem
rozpoczęcia rekrutacji wstępnej).
Proces
rekrutacji będzie składał się z dwóch etapów - rekrutacji wstępnej i
postępowania rekrutacyjnego.
Rekrutacja wstępna obejmie
wypełnienie i złożenie w sekretariacie lub u koordynatora (p.Eweliny Reguły) formularza rekrutacyjnego
zawierającego:
- dane
kandydata;
-
oświadczenie uczestnika dotyczące: zapoznania się z regulaminem stażu,
znajomości praw i obowiązków uczestnika, znajomości celów projektu, zgody na
publikację wizerunku i przetwarzanie danych osobowych;
-
deklarację udziału w wybranej przez siebie formie upowszechniania rezultatów
mobilności;
Formularz
rekrutacyjny z załącznikami i informacje na temat terminu i miejscu jego
złożenia, będzie zamieszczony na szkolnej stronie internetowej (na stronie
głównej oraz w zakładce projektu).
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzi powołana przez dyrektora szkoły 4 osobowa komisja rekrutacyjna, w skład której wejdą: nauczyciel języka
angielskiego, pedagog szkolny i członkowie zespołu projektowego.
Będzie
ono polegało na:
-
analizie i ocenie złożonych przez kandydatów formularzy rekrutacyjnych i ich
załączników (wykazów punktów przydzielonych podczas rekrutacji przez
wychowawców i pedagoga)
-
przeprowadzeniu rozmów rekrutacyjnych (autoprezentacja, rozmowa w języku
angielskim, pomysły na upowszechnianie)
-podsumowaniu
uzyskanych punktów
Postępowanie rekrutacyjne odbędzie się 4 dni
po terminie złożenia formularzy rekrutacyjnych.
2) Kandydaci
Projekt
został przygotowany dla uczniów wszystkich kierunków kształcenia w Zespole
Szkół nr 2 w Tarnobrzegu. W projekcie mogą wziąć udział uczniowie, którzy nie uczestniczyli w poprzednich
szkolnych projektach Erasmus+.
Do
rekrutacji:
- na I
turę staży (wakacje 2024) mogą zgłosić się uczniowie uczęszczający do klas drugich
i czwartych w roku szkolnym 2023/2024.
- na II
turę staży (jesień 2024) mogą zgłosić się uczniowie uczęszczający do klas trzecich wszystkich kierunków w roku szkolnym
2023/2024.
3) zasady rekrutacji
Kandydaci do udziału
w projekcie powinni:
- zapoznać się dokładnie z regulaminem rekrutacji,
- pobrać ze szkolnej strony internetowej formularz
zgłoszeniowy,
- zapoznać się szczegółowo z zawartymi w formularzu
dokumentami i wypełnić je,
- złożyć wypełniony formularz z załącznikami w
sekretariacie szkoły do dnia określonego w ogłoszeniu rekrutacyjnym,
przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej.
Rozmowa będzie miała formę: autoprezentacji kandydata, sprawdzenia jego komunikatywności/umiejętności w zakresie języka angielskiego oraz deklaracji podjęcia się różnych zadań w projekcie. - autoprezentacja powinna określać powody uczestnictwa w projekcie, cele zawodowe
i osobiste kandydata, prawdopodobne wykorzystanie zdobytych na stażu
umiejętności w przyszłości.
- (rozmowa w języku angielskim będzie dotyczyła
typowych sytuacji związanych
z wyjazdem: rozmowa na lotnisku, w sklepie, w hotelu, prezentacja swojej osoby w miejscu pracy) - deklaracja podjęcia się różnych zadań w
projekcie polega na przedstawieniu swoich pomysłów na udział w upowszechniania
rezultatów i reklamy projektu (tworzenie przez siebie prezentacji,
plakatów, filmów, artykułów, prowadzenie warsztatów dla uczniów po
powrocie ze stażu, lub inne własne propozycje działań).
Podczas procedury rekrutacyjnej, będą brane pod uwagę
następujące kryteria:
1) ocena z zachowania – do projektu mogą przystąpić wyłącznie uczniowie z oceną z zachowania co najmniej dobrą\ poprawną dla dodatkowej rekrutacji; wzorowe - 3pkt., bdb - 2pkt. db - 1pkt, poprawne -0 pkt.
2)
średnia
ocen z przedmiotów zawodowych - końcoworoczna oceniana następująco: powyżej 4,0
- 3 pkt, 3,5-3,9 - 2 pkt, 3,0-3,4 - 1 pkt.;
3)
ocena
z języka angielskiego końcoworoczna oceniana następująco: bdb - 4 pkt. db - 3
pkt. dst - 2 pkt, dop. - 1pkt.;
4)
deklaracja
podjęcia się różnych zadań w projekcie (np. tworzenie prezentacji, plakatów,
filmów, artykułów, prowadzenie warsztatów dla uczniów, inne własne propozycje
sposobu upowszechniania rezultatów i reklamy projektu (0-3 pkt.);
5)
aktywny
udział w życiu szkoły (organizowanie uroczystości szkolnych, aktywności na
rzecz klasy, praca w samorządzie szkolnym, wolontariacie, kołach zainteresowań
(0-1 pkt.);
6)
rozmowa
w języku angielskim (0-4 pkt.)
7)
ocena
frekwencji (0-2pkt.)
8)
analiza sytuacji rodzinnej i finansowej, ustalona
przez wychowawcę klasy (0-2 pkt.)
9)
analiza
i ocena predyspozycji do wyjazdu ustalona podczas autoprezentacji kandydata (0-2
pkt.)
10)
punkty
wyrównujące szanse, przyznawane przez pedagoga po analizie dokumentacji –
opinii PPP (0-2pkt.).
W przypadku równej
liczby punktów, zostaną porównane liczby punktów przyznane
w poszczególnych kryteriach merytorycznej oceny. Spośród kandydatów,
którzy zebrali jednakową łączną liczbę punktów, jako pierwsi na liście zostaną umieszczeni
ci, którzy otrzymali więcej punktów z preferowanych kryteriów. Kolejność
preferencji kryteriów będzie następująca:
- ocena z zachowania
- punkty wyrównujące szanse, przyznawane przez
pedagoga
- ocena wychowawcy
- ocena frekwencji
- aktywny udział w życiu szkoły
- rozmowa w języku angielskim
- ocena z j. angielskiego
- średnia ocen z przedmiotów zawodowych
- autoprezentacja
- deklaracja podjęcia się różnych zadań w projekcie
Podczas
procesu rekrutacji powstanie 15 osobowa lista uczniów wyjeżdżających na staż i
5 osobowa lista rezerwowa. Listy zostaną upublicznione po upływie 2 dni od
zakończenia postępowania rekrutacyjnego.
Uczniowie będą mieli
możliwość odwołania się od decyzji komisji rekrutacyjnej do komisji
odwoławczej, w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyników. W skład komisji odwoławczej
wejdą dyrektor szkoły i nauczyciel języka angielskiego (spoza komisji
rekrutacyjnej).
W
przypadku braku odpowiedniej liczby kandydatów spośród klas wyznaczonych do
wyjazdu, będzie przeprowadzona na tych samych zasadach dodatkowa rekrutacja.
§3
Rezygnacja lub wykluczenie uczestnika z udziału w projekcie
1)
Rezygnacja
Uczestnik ma prawo do rezygnacji z udziału w
projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności finansowej, w przypadku gdy:
- rezygnacja została złożona na piśmie do dyrektora
ZSP nr 2 w Tarnobrzegu
w terminie do 7 dni po zakończeniu procesu rekrutacji, bez podania przyczyny (w przypadku osób niepełnoletnich rezygnacja musi być podpisana przez rodzica); - rezygnacja następuje w przypadku ważnych powodów
osobistych lub zdrowotnych w terminie do 7 dni od zaistnienia przyczyny
powodującej konieczność rezygnacji. Rezygnacja musi być złożona na piśmie,
podpisana przez rodzica.
- Rezygnacja spełniające powyższe warunki nie pociągnie
odpowiedzialności finansowej o ile zostanie złożona do czasu zakupienia
imiennych biletów lotniczych; po zakupie biletów osoba rezygnująca
poniesie koszty zmiany rezerwacji imiennej (tzw. koszty przebukowania
biletu).
W przypadku
nieuzasadnionej rezygnacji, uczestnik zwraca koszty związane z jego
dotychczasowym uczestnictwem (materiały
pomocnicze, bilety) .
2)
Wykluczenie Uczestnika
uczestnik wyjazdu, który nie stosuje się do zasad
zawartych w regulaminie stażu i określonych w indywidualnej umowie
uczestnictwa, podpisanej z Zespołem Szkół nr 2 w Tarnobrzegu
(reprezentowanym przez dyrektora), zarówno na etapie przygotowania, jak i
przebiegu stażu - może być wykluczony
z udziału w projekcie. Ponosi wówczas wszystkie koszty określone w §3. Pkt 1
W przypadku
rezygnacji uczestnika z udziału w projekcie, skreślenia go z listy lub
wykluczenia - zastępuje go uczestnik z
listy rezerwowej wg kolejności miejsc na liście.
§4
Postanowienia końcowe
Ogólny
nadzór nad przebiegiem rekrutacji i realizacją projektu, a także rozstrzyganie
spraw nieregulowanych w niniejszym projekcie należy do kompetencji Dyrektora Zespołu
Szkół nr 2 im. Bartosza Głowackiego w Tarnobrzegu oraz do
szkolnego zespołu projektowego.